Salt vand og mast på

31/7. Fra Lubeck sejlede vi direkte til Neustadt, hvor vi ankom ca kl. 14 i heftigt regnvejr. Kl. 15 ca var masten på og jeg kunne begynde at trimme, sætte sejl på osv. Fantastisk hurtig service. Neustadt er den største, flotteste, bedst udstyrede og selvfølgelig dyreste havn på […]

Elbe Seiten Kanal og Elbe Lubeck kanal

24/7 vi tager en kortere tur og ender i Bad Bodenteich, liegestelle hvor vi har ligget nogle gange. Turen er problemfri, men hedebølgen er for alvor ved at slå igennem. Temperaturen stiger til 36 grader, og det er lidt svært at finde skygge. Byen har heldigvis,udover de gode […]

Mittellandkanal hjemover

19/7. Efter en enkelt nat i Münster, var det tanken at vi ville være et par dage i Recke. Desværre var der ikke plads, eller også havde de ikke vendt deres skilte. Vi måtte sejle lidt tilbage og overnattede ved et liegestelle af de bedre. Godt nok lugter […]

Del 3. Vi krydser vores spor

10/7 tager vi fra Gouda og efter 8-9 timer kommer vi igen til Wik Bij Duustede. En lang tur, men heldigvis er strømmen på Lek aftaget og i perioder løber den faktisk med os, bare herligt. Lad os håbe det også gælder Rhinen senere. På Lek er der […]

Gouda

7-8/7. Så kom vi til moderbyen for Hollands mest berømte ost. Desværre kom vi ikke om torsdagen, hvor der er det store ostemarked med vejning osv, men om mandagen. Og i Holland skal man lige huske, at en del butikker først åbner senere eller slet ikke om mandagen. […]

Del 2. Haarlem og Leiden

2/7 .Så kom vi videre fra Amsterdam og Sixhaven. Det var hyggeligt, men også lidt voldsomt. Hold da op hvor er der mange turister døgnet rundt i Amsterdam. Foreløbigt har vi snakket om at turen nu går til Haarlem, Leiden, Haag, udkanten af Rotterdam og så Gouda. Rotterdam […]

Til Utrecht og Amsterdam

23/6. Fra Wijk bij Dustede sejler vi til Utrecht. Vi bliver på Nedre Rhinen, der nu tager navn til Lek og fra denne tager vi så op ad Merwdekanal. Den er ikke så stor, og starter med nogle sjove sluser, hvor man holder fast i tovværk, der sidder […]

Rhinen, Nedre Rhinen og Pannadeens kanal 19/6

Så kom vi til endelig til Rhinen og det var godt nok større og vildere end hvad vi havde troet. Mange store skibe, der sejler virkelig hurtigt. Strømmen løber ca 8 km i timen og bølgerne er i nogle områder ret voldsomme. Men da vi har strømmen med […]

Wesel Datteln kanal 18/6

Så nåede vi næste kanal, der starter med nogle sluser og vi må vente over en time på den første. Men det er så også første gang vi rigtig venter. Vi tager et rigtig godt hug på 78 km og 4 sluser, så vi er først fremme næsten […]

Dortmund Ems kanal

16/6 Så kom vi igennem Mittellandkanal og ned i Dortmund Ems kanal. Dagstur på 53 km bragte os til Münster. Her ligger vi midt i det gamle stadthafen, som nu er et meget populært område med cafeer, musik og restauranter. Den nærmeste spiller god jazz, så det er […]

Mittellandkanal til Dortmund Ems kanal

Den er godt nok lang, men vi skal heldigvis kun noget af vejen, ca 260 km. Første dag overnatter vi på et liegestelle. Det regner og tordner om natten, og der er meget dug på ruderne. Dagen efter 12/6 ender vi så i Hannover og det regner desværre […]

Lauenburg til Mittellandkanal. Elbe seiten kanal

Lauenburg til Uelzen 10/6 Efter en kort tur på Elben drejer vi ned ad Elbe Seite kanal, men må lige holde tilbage for denne +100 M lange flodbåd. Den første sluse vi kommer til er Hebewerk Schanebeck, der hæver både og vand 38 M op i løbet af […]

Neustadt til Lauenburg. Elbe Lubeck kanal og Trave.

Så kom masten af i Neustadt, imponerende havn med over 1400 pladser og 17 ansatte alene til at drifte havnen. Nordeuropas største private lystbådehavn. Imponerende stor, men ikke ligefrem charmerende. Masten kom dog fint af og byen er jo ret hyggelig, omend man helst skal have cykel for […]

Så kom vi afsted. Roskilde til Neustadt

Med et par dages forsinkelse kom vi afsted fredag d. 31/5, hvor vi nåede Hundested. Her lå vi lige over en dag grundet blæsevejr. Søndag tog vi så lige et hug på 10,5 timer og 65 sømil til Kerteminde. Tanne kunne godt holde sig. Spændende sejlads da vi […]

Planlægningen Kanalturen 2019 – del 1. Ca. 1028 km og ca 20 sluser

Når man planlægger en sejlerferie er det ofte forbundet med store usikkerhed, da vind og vejr har meget at sige for hvor kursen sættes hen. Når man sejler på kanalerne skal man derfor “blot” hen til første sikre havn – i vores tilfælde Travemünde. Amsterdam er vores første […]

Kanalturen 2019 S/Y Smilla

Med denne blog skal det være muligt for familie og venner, at følge med i vores Kanalsejlads 2019. Vi vil opdatere løbende, men ikke nødvendigvis hver dag, da der ikke altid er den bedste netforbindelse hos vores sydlige naboer. Billeder vil der forhåbentlig være masser af. Man er […]