Del 3. Vi krydser vores spor

10/7 tager vi fra Gouda og efter 8-9 timer kommer vi igen til Wik Bij Duustede. En lang tur, men heldigvis er strømmen på Lek aftaget og i perioder løber den faktisk med os, bare herligt. Lad os håbe det også gælder Rhinen senere.

På Lek er der også store både, men de allerstørste tager ikke Lek, da dybgangen ikke er stor nok på visse strækninger. Men igen skal man holde hovedet koldt, da nogle jo ikke kan komme rigtig rundt i svingene og derfor sætter blå firkant der betyder at alle andre skal den “forkerte” vej om dem. Det kan være lidt svært når man overhales og der samtidig kommer store skibe den anden vej, og man ikke kan se om de også har blå firkant ude.

Der er også en del krydstogtskibe, og de sejler ind imellem lige kreativt nok. Det med at bruge hornet er helt udelukket, så man bliver lidt overrasket, når de pludselig uden varsel begynder at dreje ud eller sågar vende skibet.

Langt hotel. Vel dem man kan se annoncer for i fx Politiken.

Når man sejler på kanalerne og igennem folks baghaver, ser man mange sjove ting. Nogle steder er ekstremt luksuriøse og andet er rent slum. Her er der måske en løsning på hvad jollen kan bruges til ” Når en sejler går i land”

Når en sejler går i land.

11/7 Wijk Bij Duustede er en hyggelig by med en ekstrem rolig havn, så vi tager lige et par dage her. Der er også en havn helt inde i byen, men den er ikke så veludrustet og her ligger rundtursbådene mm. til. Den lille havn udenfor ligger naturskønt, har fantastiske forhold inklusiv vaskemaskine og tørretumbler i helt nyt flydende havnehus. Det tager blot 5 min at cykle ind til byen.

8/7 Og så får vi lige vasket nogle maskiner tøj, og skiftet bagdæk og slange på Brompton.

Måske løb de tør for penge, da tårnet skulle bygges på

Arnhem besøges igen

13/7 Fra Wijk Bin Duustede sejler vi så til Arnhem, men vælger denne gang at overnatte i en havn i byen. Lidt urolig og klart mindre charmerende end den anden, men her er toilettet åbent i weekend osv.

Vi ligger i den havn, man kan se bagest i billedet.

På vejen ser vi lidt sjove husbåde og en husbåd i Arnhem, der sågar har geder gående rundt.

Når man gerne vil bo i husbåd, men hurtigt bliver søsyg, er dette løsningen
Husbåd i Arnhem med geder

På Lek ser det ud til at strømmen er meget svag i forhold til sidst. Man kan ikke umiddelbart få oplysninger om strømhastighed, men om pegelstand, pejlehøjde. Det siger dog ikke os så meget.

Umiddelbart ser det dog, lidt som ventet, godt ud. Ved Arnhem er strømmen næsten 0, hvor vi på udturen havde ca 6 km/t medstrøm. Hvis det holder kan vi sejle på Rhinen men rimelig fart, ellers går det med halv fart mod måske Rees.

Det ligner da lavvande og dermed svag strøm

Rees

Som vi håbede var strømmen faldet betragteligt siden sidst vi var her og sejlede den anden vej. Vi kunne med lidt flere omdrejninger holde 8 km/t det meste af vejen, men var i korte perioder nede på 5km/t. Den anden vej gik vi med ca 18 km/t.

På vejen er vi ved at blive presset lige vildt nok ud mod bredden af et fragtskib, der bare ikke har det store tilovers for lystsejlere, der ellers sejler helt inde i kanten, eller som måske bare har travlt med sin mobiltelefon. En beskæftigelse vi desværre ser har bredt sig til den erhvervsgruppe også.

Det giver nogle hækbølger, når det er så tæt på. Vi er ellers helt tæt på bredden.
Et af de helt store. 6 fragtskibe koblet sammen og skubbet af en båd.
Dem skal men helst møde hvor der er bredt.

Nu ligger vi så i Rees og det er gået meget bedre end frygtet og i morgen har vi kun 25km tilbage på Rhinen, før vi går ind i Wessel Datteln kanal. Vi tog lige en lille trækfærge over til byen, der er hyggelig, men også noget turistpræget.

Lågen fra havnen og op til det næsten øde område, hvor der dog er en herlig cafe, minder i den grad om den danske politik i forhold til fremmede.

Lidt speciel opstilling i det øde område.

Dorsten nået igen

15/7. Desværre kunne vi ikke få plads i den hyggelige havn, men må tage til takke med at ligge på et liegestelle i byen, med en del larm. Til gengæld er vi kun 50 skridt fra et kæmpe indkøbscenter, hvor der allerede er blevet suppleret godt op fra. Næsten som en tysklandstur, Henrik?

De sidste 25 km på Rhinen gik også godt, men det var nu rigtig rart at komme ind i Wessel Datteln kanal og væk fra alle de store skibe. Vi blev nok overhalet af 25 fragtskibe på de 25 km, og nogle af dem må, for at komme rundt i svingene, bruge hele flodens bredde, hvis der er dybde nok, selvfølgelig. Det må man så lige prøve at forudse. Langt de fleste tager dog rimeligt hensyn.

Wessel Dattel kanal har 6 sluser, og de er ikke så gode for lystfartøjer, da de har dybe spunsvægge, hvor fendere og fenderbolde kan forsvinde helt ind i og så risikerer man at få ridser. Vi får dog justeret det hele, men det er lidt hektisk, da vi ligger få meter bag en flodbåd, der giver enorm uro, når den så skal ud igen. I løbet af natten er flodbåden, som vi har overnattet bag, taget afsted og blevet erstattet af en ny. Det vågnede man da godt nok også ved.

Foran os ligger en motorbåd, som man nok kan kalde inkarneret kanalsejler med det arrangement i stævnen.

16/7 i dag tager vi lidt op og kigger på Dorsten by, der er større end selveste Roskilde, og prøver at komme over i den hyggeligere og stille havn først på eftermiddagen f

17+18/7 Dorsten er stadig optaget, så vi tager lige et par sluser mere og ender i Flaesheim rekreationsområde med havn. En god beslutning.

Sluserne på vejen er store, men forløbet fint. Vi kører nu hele tiden med en opstilling hvor begge fortøjninger køres tilbage til midten, hvor jeg har dem over en pullert og justerer løbende. Birgit står så for det meste foran og er klar, hvis vi kommer for tæt på kanten. Det kører fint, men ind imellem lander vi i det store slusekammer og så er der ikke altid nogen pullert på land til at holde i, når de store sejler ud. Det giver så lidt ømme hænder at holde skøjten. De store har fine glatte betonvægge, men mangler altså pullerter på land. De små har dybe spunsvægge, men til gengæld pullerter på land.

Flaesheim rekreativt område og havn

16 og 17/7. Det var lidt held i uheld at der ikke var plads i Dorsten yacht hafen. Flaesheim er et virkelig hyggeligt sted, og minder lidt om en dansk havn med strand og det hele. Havnen og de bagvedliggende søer er gamle grusgrave. Meget fint og flot. Hyggelig restaurant med sød “fransk” servitrice og en helt vissen Havnefoged har de også. Han er svær at få fat på, og til sidst finder man ham så bag en fadøl i baren.

Flaesheim set fra kananlen
Helt sydlandsk stemning
En rigtig husbåd. Læg mærke til de perfekt anbragte øltønder.

I Flaesheim kommer der pludselig en dansk båd på siden af os. La Cane med Mette og Per er på vej til Gran Canaria og hjem over det store vand via Biscayen og Den Engelske kanal, da de allerede synes godt trætte af sluser og broer. Vi hygger og fortæller røverhistorier og så viser det sig oven i købet at de har hus i Sverige ca en kilometer fra os mod Hishult, mærkværdigt sammentræf. Go’ tur til jer og man kan følge dem på bloggen Lacane.dk.

Münster igen

18/7. Fra Flaesheim og Wessel Datteln kanal kommer vi så til Dortmund Ems kanal og Münster. Vi lægger til midt i byen som sidst, og får lige en pizza fra restauranten 20 meter fra båden. Vejret er nu igen blevet rigtig godt, 27 grader sidst på eftermiddagen.

I Münster får vi lige en snak med en dansker, der lige har været i Berlin via Mittellandkanal. Det lyder som en rigtig god mulighed for en kommende sommertur ikke mindst da de stikker 1,8. Ikke så lang en tur og skulle være rigtig fint. De lå i en lille privat havnJ, vist Marina Lanke i udkanten af Berlin og tog bussen ind. Vi hjælper med lidt info om specielt Rhinen.