Elbe Seiten Kanal og Elbe Lubeck kanal

24/7 vi tager en kortere tur og ender i Bad Bodenteich, liegestelle hvor vi har ligget nogle gange. Turen er problemfri, men hedebølgen er for alvor ved at slå igennem. Temperaturen stiger til 36 grader, og det er lidt svært at finde skygge. Byen har heldigvis,udover de gode indkøbsmuligheder, også små cafeer mm., hvor weisbier er kold og billig.

Vi bader i kanalen nogle gange, det er køligt, men også lidt grumset. Alle andre bader dog, så det går nok.

Smilla fra modsatte bred.

Bad Bodenteich er et kursted, men deres kur muligheder synes dog mere interessante end vanligt.

25/7. Bad Bevensen.

Vi tager igen en relativ kort tur, igennem en enkelt sluse på ca 23 m. heldigvis med flydepullerter. I slusen ligger vi foran et dansk par, der ikke er helt trygge ved denne sluse. Alt forløber dog ganske fredsommeligt, ikke mindst da vi kommer ned uden flodbåde. Vi er så heldige, at der ikke er nogen flodbåde oberwasser, men flere flodbåde unterwasser, så slusen skulle ned igen og så kun med os fire sportboote. Bad Bevensen, som vi sejler til, er et rigtig fint liegestelle, meget større og bedre placeret end vanligt.

Temperaturen stiger stadig og inde i byen står der 39 grader, det er lige i overkanten. Det betyder desværre også, at vi nu har problemer med at holde begge køleskabe (lidt luksus?) kørende. Vi kommer simpelthen så langt ned, at de ikke kan starte deres kompressorer op. Lige på den anden side er der heldigvis en plads for mobilhomes. Der står godt nok, at vi ikke må trække ledninger derind, tror jeg?, men desværre er mit tyske pludselig blevet ringere. Nu lades der for fulde gardiner og 2€. Håber det holder natten over.

Grundet hedebølgen overlod vi madlavningen til Balkan grill restaurant, og det gjorde de så godt, at vi fik resten med hjem. Bad Bevensen er i øvrigt en rigtig fin by og selvfølgelig kursted, med mange butikker, restauranter og cafeer. I morgen og lørdag er der dog kæmpe byfest, så vi sejler videre.

Hedebølgen og ikke mindst den ringe nedbør i Centraleuropa betyder nu, at vandstanden begynder at falde i kanalerne. Dybden er ikke noget problem, men vi hører fra nogle tyske sejlere, at de nu begynder, at vente lidt længere tid med slusningerne. Der skal være fyldt op hver gang, hvorfor ventetiderne nu kan være længere. Vi ventede heldigvis kun 15 min., men det var grundet som skrevet, at der ventede flodbåde nede.

26/7 og 27/7 Lauenburg

Så løb vi tør for sluseheld. En kort tur blev til en meget lang og varm tur. Hebewerket på de 38 m. stod pludselig stille. Det viste sig at være mere omfattende end som så, der måtte dykkere ned, hvorfor vi kom til at vente i 8 timer i hedebølgen. Vi kom til slusen kl. 12.30, men nogle var kommet flere timer tidligere. Vi blev sluset ned kl. 20.10

Vi lå 4 både og ventede i lang tid, så kom der en svensker og i sidste øjeblik en kæmpe tysk motorbåd, der havde rigelig travlt med at komme ind. Vi havde meget lidt plads og slusemesteren bad os selv om at organisere det. Det havde vi gjort før tyskeren kom, men det lykkedes alligevel at få alle med. Ret spændende.

Vi sidder i skyggen af et skilt, lidt efter kom der to danskere mere op i skyggen
Sild i en tønde. Heldigvis starter flodbåden så langsomt som aldrig set før, så der opstod absolut ingen problemer.
Sommerstemning i Lauenburg, hvor vi overraskende nok fik en super plads kl. 21.50. Men vi måtte desværre fortrække til an anden plads ud til kanalen dagen efter. Mere vind og bølger.

Lauenburg. Vi bliver en dag mere i Lauenburg, hvor vi kigger i den flotte gamle bydel ved Elbens bred og får en del vin med Palle og Ida fra den sidste sluse. Hyggeligt. Lauenburg er egentlig ret hyggelig og prisen er rimelig, men man bliver irriteret over, at man skal betale for en masse småting; komme på toilettet, komme af med affald, gå i bad osv.

28/7 Vi tager en mindre flok afsted samtidig og vil gå til Lubeck. Palle og Ida går ind i Mølln. I en af de sidste sluser kommer slusemesteren nu og siger, at det bedste er at blive liggende efter nedslusningen, da sluserne allerede lukker 17.45. Det var godt nok overraskende. Vi overnatter derfor for første gang ved en sluse, og det er egentlig ret hyggeligt og selvfølgelig gratis. Da det er søndag er alting lukket, men heldigvis har vi selv masser af kolde øller. Temperaturen er stadig høj og fuld sol.

Nattestemning ved sluse Berkhentin.

29/7 Lubeck. Den anden båd som også overnatter ved slusen fortæller, at slusemesteren har sagt, at vi skal tage tidligt afsted, da der vil komme mange både op ad dagen. Både, der som os ikke havde set de nye lukketider. I øvrigt vil der være færre sluseåbninger, man skal simpelthen have slusen fyldt helt op, da der er mindre vand i kanalerne.

For første gang på turen har vi sat vækkeuret til og tager afsted 6.30, så vi er ved næste sluse når den åbner kl 7.00., hvad den heldigvis også gør. Tågen ligger for første gang tæt og sigtbarheden er ringe, men til gengæld forventer vi ingen modgående, da sluserne jo er lukkede. Vi ankommer til Newport marina, en helt ny havn, allerede kl 10 om formiddagen, og nu er vi ude af kanalsystemet med sluserne og der er direkte adgang til havet. En god følelse. Vi savner også masten lidt.

Tæt tåge mod næste sluse. Flot og lidt spændende sejlads.
Turens sidste sluse. Tågen er lettet.

30/7 Lubeck. Vi bliver i Lubeck. For første gang har vi haft rigtig regn i længere periode om dagen, og nu står den bare på en del regn.

Newport marina, kort afstand til byen. Turens dyreste havn, men ikke så dyrt som i DK.
Lubeck er en fin og hyggelig by, med en god størrelse. Mange overraskende ting, fx baghuse hvor man skal gå igennem meget lave gennemgange på 1.5 M.
Er det en bus, der er kørt i kanalen, eller en båd der ligner en bus?
Det viste sig at være en bus, der kan sejle.

One thought on “Elbe Seiten Kanal og Elbe Lubeck kanal

1. Hej Bjarne og Birgit
    Vi kan ikke helt konkurrere med jeres hedebølge – i morgen lover de dog over 30 grader. Her er fantastisk sejlvejr 27 grader med en behagelig brise, der både køler og driver båden frem. Men de der billige kolde øl kan vi godt være misundelige på.