Salt vand og mast på

31/7. Fra Lubeck sejlede vi direkte til Neustadt, hvor vi ankom ca kl. 14 i heftigt regnvejr. Kl. 15 ca var masten på og jeg kunne begynde at trimme, sætte sejl på osv. Fantastisk hurtig service. Neustadt er den største, flotteste, bedst udstyrede og selvfølgelig dyreste havn på turen, 25 €. Her ligger også de største motorbåde. Naboen, en ældre herre der knapt kan trække rullekufferten op ad lejderen, ankom i sin Maserati cabriolet.

På vejen til Neustadt fik vi nogle gevaldige skyller og i havnen stod det også ned ind imellem. Vi skal dog ikke klage, vejret har været langt over gennemsnittet.

I havnen får vi også en ordentlig skylle.

1/8 og 2/8. Så landede vi i ferieparadiset Burg. Vi ligger i Burgstaaken, der er tættest på byen. Meget gammel og mega slidt havn, næsten uden rimelige faciliteter, men med en del hygge. Meget stor kontrast til Neustadt. Vejret er blevet bedre og turen her op gik fint. Vi luftede endda genuaen i 20 min., før vinden spidsede for meget.

Burg er en traditionel hyggelig tysk ferieby, og da vejret står på stille den næste periode, tager vi en dag mere her, før vi stikker over. Vi oplever da også byfest og talentkonkurrence mm.

God og rigelig mad til billig penge, Topdollar.

3/8. Så smutter vi over Østersøen i næsten vindstille. Igen en helt uproblematisk tur, når man bare lige husker at holde øje med erhverstrafikken i T ruten. Lige før Rødsand sejler vi igennem to kæmpe vindmølleparker med henholdsvis ca 120 og 70 vindmøller, imponerende skue.

Vindmøllepark.

Vi ender i Nykøbing Falster efter at have gennemsejlet en meget smal og kringlet rende. Vi kunne slet ikke huske at det var så snævert, men flot var det og vi rørte ikke bunden. I Nykøbing er der god musik på den ene sejlklubs udendørs areal, så vi hygger rigtigt?. Byen er overraskende stor med mere liv lørdag eftermiddag end hvad Roskilde præsterer.

4/8 Efter en sejlads på 6-7 timer komme vi til Agersø. Det blev noget mere vind og bølger end lovet, og vinden var så spids, at vi kun kunne holde forsejl oppe i 15 min. Men hvor er der dog dog dejligt stille og idyllisk her på havnen i Agersø. Helt som jeg husker da fra tidligere sejlture og ekskursioner.

Tanne og jeg venter på den gode burger fra en af havnens spisesteder, det tog lidt tid, men var ventetiden værd.

Desværre har vi lige set, at vejrudsigten ser lidt kedelig ud om et par dage, hvorfor vi nok tager et ordentligt hug i morgen, mandag. Fjorden lokker lidt?

Der er ikke meget der kan måle sig med en dansk havn i roligt vejr.

5/8 og 6/8. Da vejrudsigten var lidt ulden, besluttede vi at tage et hug på 10 timer direkte til Odden fra Agersø . Vi var noget i tvivl om hvor vidt der var plads i Odden, men den var nærmest halvtom, underligt. Vi hørte dog lige fra naboen, at Karl meget smart typerne fra Øresund havde været forbi i weekenden.

Det var en lang tur, og nu bliver vi her i morgen, da vinden skal tage til. Lige nu er vejret dog rigtig fint, helt vindstille og over 20 grader her kl 20. Vi måtte desværre springe Sejerø over. Der har vi ikke været i en del år.

Mere dansk kan det næsten ikke blive. Sejerøs nordspids.

Planen lige nu er, at vi ankommer til Roskilde lørdag eftermiddag.

Odden havn. Ren idyl, bortset fra priserne på fisk.

7/8. Vi sejler den korte tur til Lynæs, og har sejl oppe halvdelen af turen. Helt vildt. Vejret er rigtig fint indtil vi kommer til Lynæs. Vi når næsten at fortøje inden det vælter ned og begynder at blæse. Da vi senere er ovre at bade, kommer der en helt vildt skylle, se billeder. Man kunne ikke se mange meter frem, og det blæste rigtig voldsomt.

Set fra saunahuset.
Solid regn

Nu har vi så fået fiskefrikadeller og vejret er pænt igen. Velkommen hjem til den danske sommer? Vejrudsigten de næste dage er meget blandet, så vi er ikke sikre på, om vi lander i Roskilde fredag eller lørdag.

Roskilde anduves lørdag kl. 14

Efter et par gode dage i fjordens udmunding er vi nu klar til at anduve Roskilde og vejrudsigten ser jo helt fornuftig ud.

Vi satser derfor på at ramme Roskilde lørdag kl.14.

Kh Birgit, Bjarne og en skibshund der nok gerne vil mere i land.

One thought on “Salt vand og mast på

1. Kære Birgit og Bjarne
    Jamen velkommen til Danmark.
    Det lyder bestemt, som om I har haft en oplevelsesrig tur. Vi glæder os til at høre mere.
    Så må vi se hvornår I dukker op i Roskilde Havn.