Til Utrecht og Amsterdam

23/6. Fra Wijk bij Dustede sejler vi til Utrecht. Vi bliver på Nedre Rhinen, der nu tager navn til Lek og fra denne tager vi så op ad Merwdekanal. Den er ikke så stor, og starter med nogle sjove sluser, hvor man holder fast i tovværk, der sidder fast i slusevæggene.

Anderledes fortøjning i sluse

Og så begynder det virkelig at snævre ind. Vi er generelt heldige med broerne, men ved en af dem må vi manøvre skibet hen til en lille knap, der skal aktiveres hvorefter broen så åbner efter ca 15 min. Fra Merwerdekanal sejler vi nu ad Wartsche Rijn og ind på Oudegracht midt i Utrecht.

Svær knap at ramme

Og så begynder det virkelig at blive snævert. Heldigvis lod vi en motorbåd lidt bredere end os sejle foran. Kunne den komme igennem kunne vi også, forhåbentlig.

Generelt er årets varmeste søndag nok ikke den bedste dag at sejle ind i Utrecht på Oudegracht, da alt der kan flyde er på vandet; kanoer, kajakker, pedalbåde, lystfartøjer, rundfartsbåde osv. Vi er nødt til at skubbe lidt til nogen af dem, og enkelte forstår vist ikke at det ikke er en bil man er i, men en båd på over 7 tons. De bliver mast lidt, meget lidt.

Højden på broerne er den samme overalt 3,2 M og vi rager 2,5 M op, så man skal blive i midten. Dybden er fin nok og vi rører kun bunden i forbindelse med manøvringen hen til knappen ved broe. Intet problem, da der er meget slam.

Indgang til Oudegracht.
Fin gæstehavn lige før den nordlige sluse.

For enden af den besværlige, men også meget spændende sejlads ligger den nordlige sluse, hvor der er gæstehavn med max 72 timers ophold. Fin havn med bad og toiletter under en bro. Bad og toilet er etableret med støtte fra EU besynderligt.

24/6. Vi ligger over en dag og ser på denne dejlige by. Meget smuk og som vanligt sindsygt mange restauranter, cafeer og butikker. Absolut en by der er værd at gæste på fx et weekendophold.

Smilla i hedebølge. 33 grader midt på dagen og 23 i nat. Der er dækket godt af, hjælper faktisk en del.

25/6 Utrecht til Maarssen

Vi kommer lidt sent afsted grundet heden. Får vand ind ved slusen, der betjenes med håndkraft af to personer. På vej igennem slusen får vi lige kysset noget, formentlig sluse portens nederste del. Første gang vi rører noget for alvor. 1.65 M er nok ca den maksimale dybgang igennem den kanal igennem Utrecht. Resten af vejen til Maarssen forløber uden problemer, trods mange broer der lige skal åbne først.

Weerdsluis Utrecht

Da det tager rigtig lang tid at komme frem; broer, 6 km/t osv., beslutter vi at lægge os ind allerede i Maarssen, en rigtig fin og hyggelig by. Vi ligger lige foran et mindre slot med eget våbenskjold og voldgrave.

Husbåde på vej mod Maarssen
Maarssen

Sidste stykke mod Amsterdam

Så tager vi hul på den sidste del ind til Amsterdam, hvor vi har kig på en lille havn lige i den sydlige del. Den første del af turen er på samme flotte kanal som Maarssen ligger på, hvorefter vi skal ud på Amsterdam Rhin kanalen og så dreje af ved Driemond. Den sidste del er lidt kedelig med en del industri.

Fantastisk tækket mølle lige efter Breukelen

Amsterdam 26/9

Så kommer vi til Amsterdam og opdager, at den lille havn ser ekstrem kedelig ud, nærmest jolleopbevaring og dybgangen er kun til os yderst, hvor der ingen plads er ledig.

Vi beslutter os derfor at sejle videre ind centrum af Amsterdam og prøve at finde et sted, måske der hvor Lui og AG lå, da vi besøgte dem for 6 år siden. Det viser sig hurtigt, at der absolut ikke er pladser til andet end de fastboende. Forståeligt nok, men lidt problematisk.

Heldigvis er detailkortet blevet nærstuderet og der er fundet en vej igennem byens kanaler, som akkurat på sit laveste er 2.58m, så vi har altså hele 8 cm at give af ved normal vande. Heldigvis er der lidt lavere vand end normalt, så det giver ingen problemer, men en spændende sejlads tværs igennem byen omgivet af fantastisk mange sightseeing både, hvor nogle bla reklamerer med at være smoking både, og det går ikke på påklædningen kan man lugte.

Efter vores private sightseeing tur igennem byen skal vi lige over en fantastisk befærdet kanal til lystbåde havnen Sixhaven, hvor der heldigvis er en fin plads til os. Fin havn med alle faciliteter. Når vi skal over til selve byen tager man blot en gratis færge, der sejler hver femte minut og er gratis. Færgeturen ender ved Hovedbanegården, og bagved starter turishelvedet? Vi finder dog hurtigt ud af at gå lidt ned ad de små sidegader, hvor det er mere almindeligt. Men hold da op hvor er der mange turister. Så er det helt rart at komme over på den anden side og nyde stilheden og udsigten.

Sixhaven og Mandelahuis
Fin udsigt indtil der kom en større motorbåd.
Sixhaven, stor havn med det hele
Naboen til den anden side er en hejre, der ikke er særlig sky.

Nu har vi så nået et af de mål vi havde sat os og da vi har købt 6 overnatninger, vil der ikke komme noget nyt før i næste uge.

Mange tak for jeres kommentarer, rigtig hyggeligt at I skriver og selvfølgelig at I følger med i vores rejse.

Når man er i Amsterdam må man selvfølgelig lige besøge husbådsmuseet. Overraskende god plads i en husbåd, men en løsning der er vedligeholdelseskrævende og ikke billig som man skulle tro, da de skal ordnes i bunden hvert tredje til sjette år.

2 thoughts on “Til Utrecht og Amsterdam

  1. Utrecht er fantastisk hyggelig. Jeg kan kende flere af stederne, men mindes nu ikke at byen er up side down. Selv om de mange gode værtshuse havde noget heftigt øl. Jeg husker Instint tot og Verbodne frucht der godt kunne få timgene til at se lidt omvendte ud.
    Nå – det ser ud som om I får nogle gode oplevelser. Fortsat god tur.
    Kh Sven

  2. Godt at høre I er kommet til Amsterdam ad den hyggelige vej gennem Utrecht, det er udpræget Holland.
    Nå men da I ikke måtte ligge i Amstelslusen, så er Sixst haven et rigtig godt sted, der behøver man ikke løbe værtshusene på døren, tidligt om morgenen!
    Fortsat god tur, kærlig hilsen AG og Ludvig

Comments are closed.